De medewerker centraal: waarom IT niet langer om IT draait

Als IT-manager sta je voor enorme uitdagingen, mede als gevolg van de pandemie. Er wordt van je verwacht dat je het hybride werken faciliteert voor medewerkers die steeds hogere eisen en wensen stellen aan hun digitale werkplek.

Dit vereist een andere mindset, waarbij IT en de infrastructuur niet langer leidend is, maar de medewerker in de hele levenscyclus van de werkplek – van inrichting tot servicemodel – centraal komt te staan.

De veranderende wereld van IT

Vandaag de dag zijn de uitdagingen voor de gemiddelde IT-manager enorm:

  • je bent een belangrijke speler binnen de digitale transformatie;
  • je moet een manier vinden om nieuwe SaaS-applicaties te combineren met legacy-systemen;
  • je wordt dagelijks geconfronteerd met de nog lopende kosten van die oude systemen;
  • en je hebt te maken met flinke resourcetekorten (zowel op gebied van budget als mankracht).

Bovendien heeft de pandemie een aantal verandering versneld in gang gezet, zoals de introductie van het hybride werken, inclusief de manier waarop medewerkers – van verschillende generaties – kunnen en willen werken. Discussies, trends en theorieën over de manier waarop de werkplek zou moeten veranderen, zijn in rap tempo werkelijkheid geworden.

Reimagine the digital workspace

In dit (Engelstalige) eBook lees je meer over hoe je de stap kunt zetten richting de ideale digitale werkplek voor jouw medewerkers.

Wat betekent dit voor IT-managers?

De digitale transformatie, het hybride werken en de ‘war for talent’ dwingen veel organisaties om hun medewerkers op een andere, betere manier met technologie te ondersteunen. Het doel hierbij is het realiseren van een productiviteitsstijging en het bieden van een optimale werknemerservaring.

De verandering inzetten, kun je echter niet meer vanuit IT alleen. De tijd dat IT vanuit een ivoren toren als enige begreep hoe technologie werkt, is voorbij. Hoewel IT nog steeds beschikt over de specialistische kennis, zijn de meeste medewerkers binnen de organisatie inmiddels voldoende op de hoogte van de mogelijkheden van technologie. Zeker als het gaat om de nieuwe generatie arbeidskrachten die hiermee opgegroeid zijn. De verwachtingen van de medewerkers zijn dan ook flink hoger dan vijf tot tien jaar geleden.

Het gevolg is dat medewerkers meer macht hebben dan ooit en bereid zijn het bedrijf te verlaten als de IT-ervaring niet aan hun verwachtingen voldoet. En hoewel een baan meer behelst dan technologie alleen, is het een feit dat een groot deel van de werknemerservaring in dit digitale tijdperk hier direct verband mee houdt.