De cloud kan helpen de digitale druk op CIO’s te verlichten

In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven ondervonden dat technologie een vitale rol speelt bij het leveren van nieuwe bedrijfsresultaten en het inspireren van nieuwe bedrijfsmodellen. De toegenomen vraag naar cloudtransformatieservices, in combinatie met data-analyse, innovatie, customer experience en toegepaste intelligentie, legt een enorme druk op CIO’s. IT is belast met de taak om te komen met oplossingen die niet alleen de digitale droom vervullen, maar ook een nieuwe generatie klanten aantrekken en de concurrentiepositie verbeteren.

Volgens Gartner hebben directies CIO’s de duidelijke opdracht gegeven om gebruik te maken van technologie voor snellere groei. 69% van de directies reageerde op de COVID-19-crisis door de digitale transformatie van hun bedrijf te versnellen, terwijl 60% koos voor verbetering van de operationaal excellence door middel van digitale business.

De digitale uitdagingen bieden echter ook belangrijke kansen voor CIO’s om hun stempel te drukken op de transformatie van de onderneming door IT beter af te stemmen op de business. De cloud is hierbij een belangrijke factor, die bouwstenen, flexibiliteit, veerkracht en een basis voor nieuwe bedrijfsmodellen biedt, waardoor producten sneller op de markt kunnen worden gebracht met nieuwe leveringsmodellen. In deze onzekere tijden kan de cloud er ook voor zorgen dat huidige IT-investeringen langer meegaan. Herinvesteren in je applicatieportfolio door het uit te breiden met cloud-native functies, kan bijvoorbeeld de levensduur van bestaande services verlengen.